Keman-Viyolin

Merhaba sevgili müzikseverler..

Şu anda bu makaleyi okuyorsanız,kendinizi müzik dilini öğrenmeye ve anlamaya adamış birisiniz demektir.
Hoşgeldiniz,doğru yoldasınız.

Müzik öyle büyülü bir yolculuktur ki;
İçinde her coğrafyayı,her rengi,her duyguyu,her cümleyi,her mevsimi görebilmek ve yaşayabilmek mümkündür.
İçinde yaşadığımız bu devasa evrendeki tek yuvamızın,tek ortak dilidir. Benim için küçük yaşta başlayan bu
yolculuk,her geçen gün daha da sihirli bir hale geliyor.Enstrümanlarım her zaman benim en yakın dostum olmuştur.Öğrencilerime her zaman şunu söylerim;
“içinizde her ne varsa enstrümanınızla paylaşın,
duygularınızı en iyi şekilde anlatmanıza tercüman olur”

Şimdi; bu yola yeni çıkacak olan öğrenci adaylarımıza kemanı biraz tanıtmak ve bazı tavsiyelerde bulunmak istiyorum.Kemanın ilk olarak İtalya’da ortaya çıktığı tarihler 14.yy dır.Ama 9. yy da kemanın atası sayılabilecek Çin çalgısı “huchyn’’Eski Asya çalgılarından “Kemengeh”,Türk ve Arap çalgılarından “Rebap” gibi çalgılar da bulunmaktadır.Özellikle Rebap yaylı çalgıların Avrupa’da yaygınlaşması ve tanınmasında büyük rol oynar.Orta çağda Fransa ‘da gezici saz şairlerinin (troubadour) omuzlarına yaslayarak çalıp geliştirdikleri ve kemanın günümüzdeki formuna en yakın olan bir diğer çalgı ise “vielle a’archet” dir. Bu dönemden sonra keman yapısal olarak bazı değişimler geçirmiş ve Avrupa’da yaygınlaşarak 1550-1650 yılları arasında etkili ve güzel sesi sayesinde orkestralarda 1.ve 2. keman olarak yerini almıştır.

Keman 4 telli bir çalgıdır.Yaylı çalgılar grubunun
(viyola,çello ve kontrbas) en küçüğü ve en ince seslere sahip olanıdır.Sesiyle çoğu insanı etkileyen bu enstrüman,her enstrümanda olduğu gibi bazı zorluklar barındırır.
Öncelikle yayı tellere sürterek ,pürüzsüz ve düzgün bir ses elde edebilmek,değişik tekniklerle farklı ritimler oluşturmak,yayı durdurarak,durdurmadan,sıçratarak,diğer seslerle birleştirerek,aynı anda birden fazla teli çalarak,bir armoni oluşturmak gibi pek çok önemli ayrıntı içerir.
Öğrenci adaylarımızın ilk zamanlarda biraz sabırlı olmaları gerekebilir.Günümüzde internet sayesinde artık pek çok bilgiye ulaşmak mümkün,ancak doğru bilgiler olduğu kadar,yanlış ve eksik olanları da çok fazla.Bir şarkı çalmaya çalışırken oluşabilecek yanlış edinimlerden kaçınmalısınız.
Enstrüman öğrenmede dikkat edilmesi gereken bir diğer unsur,doğru bir enstrüman seçmek.Bu noktada,öğrencilerin eğitmenlerine danışmaları,yaşları ve fiziksel özelliklerine uygun,doğru bir enstrüman seçmeleri çok önemli.Ünlü bir keman virtüözünün şöyle bir sözü vardı;“Kötü yapılmış bir enstrümanla çalacak kadar usta değilim“

Müzik ile ilgilenen herkesin alması gereken bir diğer ders de kulak eğitimi ve solfejdir.Doğru ve temiz seslere ulaşmak için önce onları tanımamız gerekli.

Müziğin geçmişten bugüne hayatımızdaki yeri ve sadece insanlar üzerinde değil,bir çok canlı üzerindeki olumlu etkileri, günümüzde artık bilimsel olarak da kanıtlanmıştır.
Müzik dinlemenin,bir enstrüman çalmanın beyin ve ruh hali üzerinde olumlu etkileri olabileceği gibi,
dinlenen müziğin türüne ve öğretim yöntemine bağlı olarak olumsuz yanları da olabilir. O yüzden doğru bir eğitmenle çalışmak son derece önem arz etmektedir.2 sene eğitim alıp,enstrümanı doğru teknikle çalamıyorsanız veya ilerleme kaydedemediyseniz,bu sizin için pek çok açıdan büyük bir kayıp olur.Aynı zamanda da yanlış veya eksik öğrendiğiniz
çalış tekniğinizi düzeltmek hem çok zordur hem de zamanınızı alır..2-7 yaş ve 7-12 yaş arasındaki süreç,çocuklarda zekâ gelişiminin en hız kazandığı evrelerdir.Bilişsel, duyuşsal ve psiko-motor gelişimlerinin olumlu biçimde seyredebilmesi için bu dönemde çocukların iyi ve kaliteli bir eğitim almaları gerekmektedir.Öğrenme sürecinde,çocukların bu gelişimlerine paralel olarak,görsel içerikli, ezgisel ve kolaydan zora doğru giden etüt ve eserlerin yer aldığı keman metodlarının kullanılması önemlidir.Bu dönemde düzenli ve doğru teknikle çalışmak öğrenciyi daha kısa sürede başarıya ulaştırır.Derslerimde öğrencilerimin kulak gelişimi için özellikle piyano eşliği yapmaktayım.Öğrenci çaldığı melodiyle beraber piyano eşliğini de duyarak çalıştığında,hem ritimsel,ezgisel uyuma ve çok sesliliğe daha kısa sürede adapte olmakta,hem de derslerden daha fazla keyif almaktadır.

Tekrar belirtmek isterim ki;
Özellikle küçük yaşta keman eğitimine başlayan çocukların ailelerinin de her türlü destekleyici olması şarttır.Bizler Doğulu Müzik&Bale Eğitim Kurumları eğitmenleri olarak bahsettiğim bütün bu olguları prensip edinmiş,belli ilkelere dayalı öğretim yöntem ve tekniklerini kullanarak kurumlarımızda eğitim vermekteyiz.
Tüm öğrencilerimize şimdiden başarılar dilerim.

'Sanatçı, toplumda uzun çalışma ve uğraşlardan sonra alnında ışığı ilk hisseden insandır'
Mustafa Kemal ATATÜRK

Diğer Bloglar

MÜZİK NEDİR?


Bu yazımda müziğin hayatımızı nasıl etkilediğinden bahsedeceğiz. Müzik insanların daha konuşmayı öğrenmeden duygularını ifade etmesine yarıyordu...

Oku

Bateri-Davul


Ben 2002 yılında Doğulu Müzik Bale Eğitim Kurumları ailesiyle tanıştım ve sevgili Seval Doğulu hanımın teşviği ile egitmenlik hayatım başladı.

Oku

BAŞLARKEN


Editörden merhaba. Bundan böyle kurumumuz ve branşları ile alakalı,sanatla ilgili haberleri,olayları,gelişmeleri, kısaca her şeyi sizinle paylaşacağız

Oku

Şan


Sesini, nefesini ve vücudunu doğru kullanmayı öğrenen kişi, dilediği tarzda şarkı söyleyebilir. Yeter ki doğru olan ile yanlış olanı ayırabilsin ve en önemlisi kendi sesine zarar vermesin.

Oku

Keman


Kemana başlamak için erken mi? Kemana başlamak için geç mi kaldım?

Oku

Müzik ve Piyano


Uyumlu seslerin bir araya gelmesiyle oluşan müzik,insanların duygusal yaşamında son derece etkilidir.

Oku

Piyano


Piyano, 88 adet tuşa sahip olması ile beraber, müzik enstrümanları arasında en geniş ses aralığına sahip olanıdır.

Oku

Çello-Viyolonsel


üst salyangoz üzerinde dört kulak, hemen altında sap bölümü başlıyor, orta göbek üzerinde dört telin üzerinden geçtiği köprü ve en altta yere dayayıp çalabilmek için,sivri demirden istenildiğinde uzatıp kısaltılarak ayarlanan sivri bir çubuk(Pik)vardır.

Oku